• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آخرین خبرها

اجرای طر‌های آبرسانی در ۶۰۹ روستای خوزستان/حفر دو چاه در شهرهای اندیکا و لالی ضرورت مرمت قلعه تاریخی لیت در اندیکا/قلعه ای با قدمت فراوان در انتظار نگاه مسئولان ۲۴۰۰ راس گوسفند در استان چهارمحال و بختیاری در اثر وقوع سیل تلف شدند توافقات فامیلی برای تغییر آیین های عزاداری/چالشی برای اصلاح رسوم محلی بختیاری اندیکا یعنی آخر محرومیت/ بهانه‌ها برای ساخت بیمارستان در اندیکا کنار گذاشته شود روایتی ازفداکاری معلمان عشایر در خوزستان/گذر از دل کوه برای رسیدن به کلاس درس فوت دو کودک ۵ و ۸ ساله بر اثر ریزش آوار ساختمان مسکونی در روستای دهنو کوهرنگ دست‌درازی آفت جوانه‌خوار بلوط به جنگل‌ های زیبای زاگرس/تامین اعتبار نشود، نفس زمین می‌بُرَد اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای آوازهای حماسی بختیاری در اندیکا برگزار شد جاده بین شهری لالی به الیگودرز،خاری مانده در پاشنه مردم زاگرس فقدان گفتمان در خوزستان بیداد می کند تنگه مخوف و ترسناک دوزویل در لالی یوسف داوودی ازمدیر عاملی پتروشیمی مسجد سلیمان برکنارشد/سعید آتشباری مدیرعامل شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان شد پتروپالایش بختیاری را جدی بگیریم حفر «تونل گلاب»؛ مساوی با مرگ خاموش زاینده‌رود / کوچ اجباری مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح پژمان بختیاری : شاعر ، محقق و مترجم عارف نامی شیخ عبدالله پیاده میرزای بختیاری شاعر و عارف بزرگ بختیاری صلاحیت چهارمین شهردار منتخب شورای شهر مسجدسلیمان نیز مورد تایید قرار نگرفت گردنه زیبای چری در جوار زردکوه بختیاری چم سور و دره برکه در لالی امامزاده سید صالح مرغا در شهرستان ایذه روستای زیبا و پلکانی سرآقا سید در کوهرنگ آبشار آب سفید الیگودرز در قلب رشته کوه زاگرس غار یخی و بسیار زیبای چما در کوهرنگ جزیره زیبای کِوِشک در شهرستان اندیکا امامزاده محمد بن زید (ع) در گتوند اعتراض مردم چهارمحال و بختیاری به طرح های انتقال آب/هشدار مردم به مسئولان در خصوص تبعات انتقال آب آبشارهای زیبای شیوند در دل کوهستان های ایذه شهردار جدید لالی معارفه شد/احسان فرامرزی رسما شهردار لالی شد دانلود همه آهنگ های کوروش اسدپور دانلود همه آهنگ های مسعود بختیاری دانلود آلبوم دشت لاله غلامشاه قنبری اینجا چهارمحال و بختیاری است ؛ سرزمین سرچشمه‌های خشکیده! دشت زیبای لاله های واژگون در کوهرنگ گردشگاه تاریخی پیرغار فارسان زیبا و باطراوت مثل آبشار شیخ علی خان کوهرنگ دعوت ۶ کشتی‌گیر و یک مربی ایذه‌ای به اردوی تیم ملی نوجوانان ضرورت تعیین حقآبه سازه های جهانی آبی -تاریخی شوشتر اندیکا میزبان نخستین جشنواره موسیقی آوازهای حماسی بختیاری جذابیت های ساختاری در شعرهای یارمحمد اسدپور تبدیل فاجعه ریز گرد به جنگ اعصاب در خوزستان سازه های آبی تاریخی شهرستان شوشتر با افتخار از پشت کوه آمده ام

2
در نزدیکی امامزاده محمد بن حسن(ع)

آبشار آب سفید الیگودرز در قلب رشته کوه زاگرس

  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۱۸
آبشار آب سفید الیگودرز در قلب رشته کوه زاگرس

این آبشار زیبا در شرق استان لرستان و جنوب غربی شهر الیگودرز قرار گرفته است. آبشار آب سفید در فصل بهار زیباترین حالت خود را تجربه می‌کند. آبشار آب سفید با ارتفاعی در حدود ۷۰ متر از بلندترین آبشارهای ایران است و در فصل پربارش و در اوج پر آبی، پهنای تاج آن تا ۱۵ […]

آبشار آب سفید لرستان در نزدیکی الیگودرز

این آبشار زیبا در شرق استان لرستان و جنوب غربی شهر الیگودرز قرار گرفته است. آبشار آب سفید در فصل بهار زیباترین حالت خود را تجربه می‌کند. آبشار آب سفید با ارتفاعی در حدود ۷۰ متر از بلندترین آبشارهای ایران است و در فصل پربارش و در اوج پر آبی، پهنای تاج آن تا ۱۵ متر هم می‌رسد. در مواقع دیگر سال تاج آبشار حدود هشت متر پهنا دارد و آب معدنی آن از سالم‌ترین و با کیفیت‌ترین آب‌های رودخانه‌ای است.آبشار آب سفید با ارتفاعی در حدود ۷۰ متر از بلندترین آبشارهای ایران است و در فصل پربارش و در اوج پر آبی، پهنای تاج آن تا ۱۵ متر هم می‌رسد

در طول سالیان دراز در منطقه کوهستانی زاگرس، در دامنه غربی رشته کوه اشترانکوه و در دل قالی کوه، تونلی بر اثر فرسایش آب ایجاد شده است. آبشار آب سفید از دل این تونل سنگی بیرون آمده و بر صخره‌های دامنه آن سرازیر شده است. این آبشار از رودخانه دائمی در کوه‌های کازینستان و حرا سرچشمه می‌گیرد و در ادامه مسیر به رودخانه کاکلستان می‌پیوندد و به رودبار لرستان و در نهایت به رودخانه دز، می‌ریزد.

در لرستان این آبشار را در گویش محلی با نام «او اسپید» بیان می‌کنند و با نام‌های دیگری مانند آبشار سفید آب و آبشار سفید هم شناخته می‌شود. قطرت آب آبشار در اثر برخورد با هوا به‌صورت حباب‌های سفید در می‌آیند و آبشار را سفید جلوه می‌دهند. دلیل نام‌گذاری این آبشار به این نام نیز همین است. این اثر طبیعی زیبای لرستان در آبان ماه سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث طبیعی ایران، به ثبت رسیده است.

آبشار آب سفید کجاست؟

  • آدرس آبشار آب سفید:  ۵۰ کیلومتری شهر الیگودرز در شرق لرستان

الیگودرز نزدیک‌ترین شهر با دسترسی مناسب به این آبشار است و با شهر خرم آباد ۱۵۲ کیلومتر فاصله دارد. منطقه اطراف آبشار، کوهستانی و بخشی از دامنه‌های رشته کوه اشترانکوه زاگرس است. این ناحیه از ییلاق‌های محبوب در لرستان به حساب می‌آید و اطراف آبشار را رودخانه‌های پر آب و درختان بلوط و گردو، پوشانده‌اند. این بخش از استان لرستان در شهرستان الیگودرز، «ذلقی» نام دارد و روستاهای بسیار سرسبز و زیبایی در آن قرار گرفته‌اند. منطقه پیرامون آبشار با نام «تاریک دره» شناخته می‌شود؛ این ناحیه در طول زمان‌های متمادی تغییرات زمین شناختی گسترده‌ای داشته و به‌دلیل رودخانه‌های جاری در دره‌های کوهپایه‌ای، دچار فرسایش زیادی شده است.

مسیر دسترسی به آبشار آب سفید

عکسی از نمای داخل آبشار آب سفید

منبع عکس: yjc.ir

استان لرستان در شرق کشور و شهر الیگودرز در شرق این استان قرار دارند. فاصله تهران تا آبشار آب سفید الیگودرز در حدود ۴۵۰ کیلومتر است و برای رفتن به این منطقه باید از خروجی جنوبی تهران، از بزرگراه خلیج فارس به‌سمت اسلامشهر بروید و در ادامه مسیر با گذشتن از شهرهای قم، اراک، خمین و کمربندی الیگودرز، به‌سمت آبشار بروید. در ادامه مسیر باید از روستاهای «برم» و «مسگری» گذر کنید. این روستاها در خط مرزی با استان اصفهان قرار گرفته‌اند. آبشار در جنوب غربی شهر الیگودرز و بعد از روستاهای «قلعه پاچه» و «سرکول» قرار دارد.

مسیر دسترسی به این آبشار برای شهرهای شمالی کشور نیز از تهران می‌گذرد. اگر ساکن شهرهای شمال غربی مانند اردبیل و تبریز هستید، برای رفتن به الیگودرز و آبشار باید به‌سمت زنجان بروید و سپس مسیر را تا ساوه و اراک ادامه دهید. الیگودرز در ۱۳۰ کیلومتری جنوب اراک قرار دارد. برای تردد از شهرهای شمال شرقی کشور و مشهد به این آبشار زیبا باید مسافت گذری از شهرهای گرمسار، قم، اراک و الیگودرز را طی کنید و سپس به‌سمت آبشار بروید.مسیر تردد به آبشار در منطقه ذلقی، زیبایی‌های فراوانی دارد و سفر جاده‌ای به این خطه بسیار مفرح است

اگر ساکن شهرهای شرق، جنوب و جنوب شرقی ایران هستید، از طریق استان اصفهان به لرستان می‌رسید. در شهرهای شرقی، این مسیر از کرمان و یزد می‌گذرد و سپس به اصفهان می‌رسد. شهرهای جنوبی و جنوب غربی از سیرجان به اصفهان می‌رسند.

در روستاهای اطراف آبشار آب سفید، تابلوهای راهنما در جاده، شما را برای رسیدن به آبشار راهنمایی می‌کنند. مسیر تردد به آبشار در منطقه ذلقی، زیبایی‌های فراوانی دارد و سفر جاده‌ای به این خطه بسیار مفرح است. این جاده با نام جاده «امام‌زاده مومد حسن» شناخته می‌شود و امکانات زیادی ندارد. در نزدیکی آبشار آب سفید، پارکینگ مناسبی برای رفاه مسافران تعبیه کرده‌اند که از آبشار کمی فاصله دارد. با کمی پیاده‌‌روی در این طبیعت زیبا می‌توانید به آبشار برسید.

بهترین زمان سفر به آبشار آب سفید

طبیعت شول آباد در مسیر آبشار آب سفید الیگودرز

طبیعت اطراف شول آباد، منبع عکس: yjc.ir

قسمت‌های شمالی و شرقی در استان لرستان بسیار سردسیر هستند. این بخش از ایران زمستان‌هایی برف‌گیر و بسیار سرد دارد. بهترین زمان سفر به آبشار آب سفید در فصل‌های بهار و تابستان است. در این زمان دشت‌های اطراف و روستاها مملو از گل‌های زیبا و رنگارنگ و لاله‌های واژگون می‌شوند. رودخانه‌ها و آبشار در پر آب‌ترین حالت خود هستند و طبیعت منطقه بسیار سرسبز است؛ اما به خاطر داشته باشید در فصل بهار هنوز کمی سرما احساس می‌شود. به‌خصوص در نزدیکی آبشار به‌دلیل رطوبت هوا و سردی آب، ممکن است احساس سرما کنید؛ پس حتما آمادگی لازم را داشته باشید.

فصل تابستان اطراف آبشار بسیار معتدل و خنک می‌شود و از گرمای آزار دهنده تابستانی خبری نیست. در این فصل، آبشار آب سفید گردشگران زیادی را جذب می‌کند و یکی از شلوغ‌ترین زمان‌های گردشگری آن در فصل تابستان است.

در فصل‌های پاییز و زمستان، بارش‌ها افزایش پیدا می‌کنند و به‌خصوص در زمستان در این ناحیه برف زیادی می‌بارد. اگر تحمل سرما را داشته باشید، تماشای منظره آبشار در منطقه پوشیده از برف بسیار تماشایی است؛ اما امکان اتراق در این منطقه در فصل‌های سرد، وجود ندارد.

جاذبه های آبشار آب سفید و اطراف آن

آبشار آب سفید الیگودرز در بهار

منبع عکس: tasnimnews.com

پیاده‌روی در جنگلی سرسبز و تماشای آبشار سفید رنگ در دل این جنگل که از ارتفاع زیاد بر سنگ‌ها و صخره‌ها برخورد می‌کند و در فضا پخش می‌شود، جذابیت بالایی دارد. «دره تاریکه» در اطراف آبشار و کوه‌های زیبای حوالی آن، فضاهایی مناسب برای کوه‌نوردی و دره‌نوردی هستند. در این طبیعت زیبا می‌توانید زیباترین تصاویر را ثبت کنید و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی بسازید.

از دلچسب‌ترین تفریح‌های در این پارک زیبا، اتراق کردن در جوار این آبشار است. در این منطقه برای رفاه بیشتر مسافران و بهره‌مندی آن‌ها از فرهنگ مردم لرستان، امکاناتی مانند نمازخانه، سکوهای استراحت، سیاه چادر و نمایشگاه آثار و فرهنگ مردم بختیاری، دکه‌های مواد غذایی و سرویس‌های بهداشتی احداث کرده‌اند. با توجه به ظرفیت بالای گردشگری این منطقه و آبشار، قرار است دریاچه‌ای مصنوعی و امکاناتی مانند آلاچیق‌، سکوی ماهی‌گیری، سوئیت‌های اقامتی، تله‌کابین، پیست اسکی، پیست دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، سالن تیراندازی، پارک بازی کودکان، رستوران و کافه سنتی، احداث شوند.

زیارتگاه امامزاده مومد حسن در نزدیکی الیگودرز

منبع عکس: irna.ir

جاده منتهی به آبشار آب سفید دیدنی‌های برجسته‌ای دارد. زیارتگاه و مقبره محمدبن‌حسن در مسیر جاده آبشار آب سفید قرار گرفته است. این امام‌زاده در میان محلیان با نام «امام‌زاده مومد حسن» شناخته می‌شود و برای ساکنان این منطقه ارج و قرب بالایی دارد.

سد خان آباد الیگودرز

سد خان آباد، منبع عکس: esfahanfishing.ir

از دیگر جاهای دیدنی الیگودرز «سد خان آباد» است که در ۲۵ کیلومتری آن قرار دارد. در مسیر جاده الیگودرز به‌سمت آبشار، نرسیده به روستای برم، در سمت چپ جاده، مسیر دسترسی به روستای شاپور آباد است. دریاچه و سد خان آباد در جنوب این روستا قرار دارد و جاده‌ای فرعی برای دسترسی به آن نیز ساخته‌اند.

آبشار چکان الیگودرز

آبشار چکان، منبع عکس: irna.ir

«آبشار چکان» نیز در جنوب غربی الیگودرز قرار گرفته است و در مسیر دسترسی به آبشار آب سفید می‌توانید از این جاذبه لرستان دیدن کنید. این آبشار ۳۰ متر ارتفاع و چهار متر پهنا در قسمت تاج خود دارد. ورودی این آبشار در هشت کیلومتری جاده الیگودرز-شول آباد واقع شده است و با روستاهای «حسین آباد» و «دهقادی»، فاصله کمی دارد. چشم‌انداز این آبشار در کوه‌های زاگرس از دره چکان، بسیار تماشایی است.

پوشش گیاهی و جانوری اطراف آبشار آب سفید

منطقه کوهستانی اشترانکوه در اطراف الیگودرز

منبع عکس: tasnimnews.com

کوه قالی کوه لرستان پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فردی دارد و به همین دلیل منطقه‌ای حفاظت شده و شکار ممنوع است. سرو کوهی معروفی در این ناحیه قرار گرفته است که ریشه آن در سنگ و صخره رشد می‌کند و برای محلیان جایگاهی ویژه دارد. روایات بومی متفاوتی از این درخت نقل می‌شوند. لاله‌های واژگون دشت‌های اطراف این کوه در بهار، از زیباترین مشخصه‌های اطراف آبشار و قله قالی کوه هستند.

دشت لاله‌های واژگون در اطراف آبشار آب سفید الیگودرز

منبع عکس: tasnimnews.com

درختان بلوط ایرانی، ارس، زالزالک و انجیر وحشی، جنگل‌های اطراف آبشار سفید آب را پوشانده‌اند و بوته‌های تمشک و نسترن وحشی، همه جا به چشم می‌خورند.

در نقاط دورتر از آبشار، جانوران مختلفی مانند پلنگ، خرس قهوه‌ای، کفتار، گرگ و روباه زندگی می‌کنند و از پرندگان این نواحی نیز می‌توان شاهین، کبوتر چاهی، قرقی، سهره و کبک را نام برد. به‌دلیل تردد بالا در حوالی آبشار، حیوانات از این منطقه فاصله می‌گیرند. 

لینک کوتاه : https://bakhtiarikhabar.ir/?p=737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0