• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آخرین خبرها

اجرای طر‌های آبرسانی در ۶۰۹ روستای خوزستان/حفر دو چاه در شهرهای اندیکا و لالی ضرورت مرمت قلعه تاریخی لیت در اندیکا/قلعه ای با قدمت فراوان در انتظار نگاه مسئولان ۲۴۰۰ راس گوسفند در استان چهارمحال و بختیاری در اثر وقوع سیل تلف شدند توافقات فامیلی برای تغییر آیین های عزاداری/چالشی برای اصلاح رسوم محلی بختیاری اندیکا یعنی آخر محرومیت/ بهانه‌ها برای ساخت بیمارستان در اندیکا کنار گذاشته شود روایتی ازفداکاری معلمان عشایر در خوزستان/گذر از دل کوه برای رسیدن به کلاس درس فوت دو کودک ۵ و ۸ ساله بر اثر ریزش آوار ساختمان مسکونی در روستای دهنو کوهرنگ دست‌درازی آفت جوانه‌خوار بلوط به جنگل‌ های زیبای زاگرس/تامین اعتبار نشود، نفس زمین می‌بُرَد اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای آوازهای حماسی بختیاری در اندیکا برگزار شد جاده بین شهری لالی به الیگودرز،خاری مانده در پاشنه مردم زاگرس فقدان گفتمان در خوزستان بیداد می کند تنگه مخوف و ترسناک دوزویل در لالی یوسف داوودی ازمدیر عاملی پتروشیمی مسجد سلیمان برکنارشد/سعید آتشباری مدیرعامل شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان شد پتروپالایش بختیاری را جدی بگیریم حفر «تونل گلاب»؛ مساوی با مرگ خاموش زاینده‌رود / کوچ اجباری مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح پژمان بختیاری : شاعر ، محقق و مترجم عارف نامی شیخ عبدالله پیاده میرزای بختیاری شاعر و عارف بزرگ بختیاری صلاحیت چهارمین شهردار منتخب شورای شهر مسجدسلیمان نیز مورد تایید قرار نگرفت گردنه زیبای چری در جوار زردکوه بختیاری چم سور و دره برکه در لالی امامزاده سید صالح مرغا در شهرستان ایذه روستای زیبا و پلکانی سرآقا سید در کوهرنگ آبشار آب سفید الیگودرز در قلب رشته کوه زاگرس غار یخی و بسیار زیبای چما در کوهرنگ جزیره زیبای کِوِشک در شهرستان اندیکا امامزاده محمد بن زید (ع) در گتوند اعتراض مردم چهارمحال و بختیاری به طرح های انتقال آب/هشدار مردم به مسئولان در خصوص تبعات انتقال آب آبشارهای زیبای شیوند در دل کوهستان های ایذه شهردار جدید لالی معارفه شد/احسان فرامرزی رسما شهردار لالی شد دانلود همه آهنگ های کوروش اسدپور دانلود همه آهنگ های مسعود بختیاری دانلود آلبوم دشت لاله غلامشاه قنبری اینجا چهارمحال و بختیاری است ؛ سرزمین سرچشمه‌های خشکیده! دشت زیبای لاله های واژگون در کوهرنگ گردشگاه تاریخی پیرغار فارسان زیبا و باطراوت مثل آبشار شیخ علی خان کوهرنگ دعوت ۶ کشتی‌گیر و یک مربی ایذه‌ای به اردوی تیم ملی نوجوانان ضرورت تعیین حقآبه سازه های جهانی آبی -تاریخی شوشتر اندیکا میزبان نخستین جشنواره موسیقی آوازهای حماسی بختیاری جذابیت های ساختاری در شعرهای یارمحمد اسدپور تبدیل فاجعه ریز گرد به جنگ اعصاب در خوزستان سازه های آبی تاریخی شهرستان شوشتر با افتخار از پشت کوه آمده ام

2
سرد و خنک در دل زاگرس

زیبا و باطراوت مثل آبشار شیخ علی خان کوهرنگ

  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۲۰
زیبا و باطراوت مثل آبشار شیخ علی خان کوهرنگ

در ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ و در صد کیلومتری شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری در دامنه‌های پرآب کوهرنگ واقع در ورودی روستای شیخ علیخان، آبشار زیبایی به همین نام از میان تنگ‌های پرشیب جاری می‌شود. آبشار شیخ علیخان نامش را از روستایی که در آن قرار دارد، می‌گیرد. روستای شیخ علیخان روستای شيخ علی‌خان […]

در ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ و در صد کیلومتری شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری در دامنه‌های پرآب کوهرنگ واقع در ورودی روستای شیخ علیخان، آبشار زیبایی به همین نام از میان تنگ‌های پرشیب جاری می‌شود. آبشار شیخ علیخان نامش را از روستایی که در آن قرار دارد، می‌گیرد.

ابشار

روستای شیخ علیخان

روستای شيخ علی‌خان از توابع بخش مركزی كوهرنگ است. اين روستا را ارتفاعات چهل خشت و زردكوه دربر گرفته‌اند. ارتفاع روستای شيخ علی‌خان از سطح دريا دوهزار و دویست متر است. آب و هوای روستا در فصول بهار و تابستان، ملايم و در زمستان، سرد است. روستای شیخ علیخان یکی از روستاهایی است که دارای محصولات محلی، ازجمله عسل و مواد لبنی و… است. همچنین بسیاری از آداب و رسوم محلی و سنتی خود را نیز حفظ کرده است. این آداب و رسوم، که ازجمله آن‌ها نواهای مربوط به شادی یا نوای خاص ساز چپ را می‌توان مثال زد، زیرمجموعه رسوم بختیاری قرار می‌گیرند و می‌توانند برای گردشگران جاذبه‌ای منحصربه‌فرد باشند.

آبشار شیخ علیخان

آب يکی از نعمت‌ها و زیبایی‌های بی‌بدیل طبیعت است، اما جاری شدن آن از ارتفاع كوهساران و تشكيل آبشار به يک جاذبه مفرح و دل‌انگيزتر تبديل می‌شود. در ورودی روستای شيخ عليخان، آب اين آبشار از ميان يک تنگه پرشيب جاری شده و با خود نسيم سردی را در پيش روی گردشگران قرار می‌دهد. آبشار شیخ علی‌خان از جاهای دیدنی چلگرد است و در ۴۰ کیلومتری روستای سرآقاسید در نزدیکی شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ، قرار دارد.

ابشار شیخ علیخان

آب این آبشار از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می‌گیرد. فاصله این آبشار زیبا از شهرکرد در حدود نود کیلومتر است. آبشار در فصل بهار زیباترین منظره و بیشترین میزان آب را دارد. در فصل بهار لاله‌های واژگون در این منطقه شکوفا می‌شوند و زیبایی این مکان دوچندان می‌شود.

لاله واژگون

آبشار در زمستان

در واقع در فصل بهار، هر جای استان چهارمحال و بختياری که باشی، آب‌های جاری و چشمه‌های خروشانی را مشاهده می‌شود كه طبيعت بكر و زيبای اين استان را بيش از پيش ديدنی‌تر می‌کند. اما در فصولی مانند زمستان سرمای هوا در شهرستان کوهرنگ سبب می‌شود که اين آبشار در زمستان به مجموعه‌ای از قنديل تبديل شود که اين امر زيبايی آبشار را دوچندان می‌کند. ارتفاع بسياری از قنديل‌های آبشار به بيش از نيم متر و حتی يک متر می‌رسد و همین جذابیت و زیبایی خاصی به آبشار می‌دهد و تصویر دلکشی از طبیعت را به چشمان گردشگران عرضه می‌کند.

آبشار یخی شیخ علیخان

گیاهان دارویی در کنار آبشار

استان چهارمحال و بختیاری دارای طبیعت سحرانگیز و جاذبه‌های بسیاری است، اما آبشار شیخ علیخان از بدیع‌ترین مناظر این استان است. در سینه‌کش دره‌ای که آب سفید رنگ آبشار جاری است، پیچش گل‌های رنگارنگ و بوی برخی گیاهان دارویی و خوراکی، جلوه‌هایی از طبیعت افسون‌گر بام ایران را به گردشگران ارزانی می‌دارد. کناره‌های آبشار شیخ علی‌خان در فصل بهار پوشیده از گیاهان دارویی مفید و گیاهان خوراکی است.

آبشار شیخ علیخان

این گیاهان که بسیار معطر هستند، گاهی هوای خنک کنار آبشار را با بوی دلنواز خود، زیباتر می‌کنند. در این منطقه عطر پونه‌های وحشی می پیچد و انسان را وادار به تعظیم در برابر این همه زیبایی می‌کند. گردشگران از دیدن این منظره دلکش و هوای لطیف متحیر می‌شوند و گویی تکه‌ای از بهشت را پیش روی خود می‌بینند.

آبشار علیخان

آبشار شیخ علیخان یک جاذبه صد در صد طبیعی است که هیچ‌گونه دستکاری از جانب انسان در آن صورت نگرفته و یکی از مناطق بکر گردشگری است که هر ساله گردشگران بسیاری را از داخل و بیرون از استان، به‌ویژه از جانب استان‌های گرمسیری به سمت خود جذب می کند. در ۱۰ متری آبشار، حباب‌ها و توده‌های نم آب معلق و سرگردان در هوا نوازشگر گردشگران مشتاق طبیعت است که به سرچشمه این آبشار می‌روند و از نزدیک این تصاویر را مشاهده می‌کنند.

این منطقه دارای امکانات رفاهی نیست. در نزدیکی آبشار تنها سکوهایی از سنگ و سیمان برای نشستن گردشگران ساخته شده است.

سکوهای تفریحگاه ابشار شیخ علیخان

در این منطقه سایه بانی در نظر گرفته نشده و طبیعت‌گردانی که در فصول گرم به این منطقه سفر می‌کنند با خود چادرهایی برای استراحت و محافظت از خود در برابر آفتاب می‌برند. از لحاظ هوا، این منطقه به‌خاطر داشتن آب فراوان و ارتفاعات در فصول گرم نیز خنک است.

تفریحگاه ابشار شیخ علیخان

به نظر می‌رسد میراث فرهنگی باید در این مکان طبیعی سرمایه‌گذاری کند و با تاسیس امکانات رفاهی، علاوه بر ایجاد وسایل آرامش و رفاهی برای گردشگران، به جذب هرچه بیشتر گردشگر در این منطقه کمک کند. پوشش سبز حاشیه دره، چشم‌انداز آبشار و چشمه‌ای که در مجاورت آن قرار دارد، چنان خیره‌کننده است که دل کندن از این آبشار سفید زیبا را که در میان کوهساران پنهان مانده، به راحتی امکان‌پذیر نمی‌کند. اين آبشار علی‌رغم زيبايی‌های بی‌نظيری که دارد، هنوز برای گردشگرانی كه برای اولين بار از جاذبه‌های كوهرنگ بازديد می‌كنند، ناشناخته مانده است.

عکس هوایی از ابشار

برای رسیدن به آبشار شیخ علیخان پس از وارد شدن به شهرکرد، به سمت فارسان رفته و سپس به سمت جاده چلگرد حرکت کنید، بعد از رسیدن به چلگرد به روستای شیخ علیخان و آبشار بروید.

لینک کوتاه : https://bakhtiarikhabar.ir/?p=651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0