• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آخرین خبرها

اجرای طر‌های آبرسانی در ۶۰۹ روستای خوزستان/حفر دو چاه در شهرهای اندیکا و لالی ضرورت مرمت قلعه تاریخی لیت در اندیکا/قلعه ای با قدمت فراوان در انتظار نگاه مسئولان ۲۴۰۰ راس گوسفند در استان چهارمحال و بختیاری در اثر وقوع سیل تلف شدند توافقات فامیلی برای تغییر آیین های عزاداری/چالشی برای اصلاح رسوم محلی بختیاری اندیکا یعنی آخر محرومیت/ بهانه‌ها برای ساخت بیمارستان در اندیکا کنار گذاشته شود روایتی ازفداکاری معلمان عشایر در خوزستان/گذر از دل کوه برای رسیدن به کلاس درس فوت دو کودک ۵ و ۸ ساله بر اثر ریزش آوار ساختمان مسکونی در روستای دهنو کوهرنگ دست‌درازی آفت جوانه‌خوار بلوط به جنگل‌ های زیبای زاگرس/تامین اعتبار نشود، نفس زمین می‌بُرَد اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای آوازهای حماسی بختیاری در اندیکا برگزار شد جاده بین شهری لالی به الیگودرز،خاری مانده در پاشنه مردم زاگرس فقدان گفتمان در خوزستان بیداد می کند تنگه مخوف و ترسناک دوزویل در لالی یوسف داوودی ازمدیر عاملی پتروشیمی مسجد سلیمان برکنارشد/سعید آتشباری مدیرعامل شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان شد پتروپالایش بختیاری را جدی بگیریم حفر «تونل گلاب»؛ مساوی با مرگ خاموش زاینده‌رود / کوچ اجباری مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح پژمان بختیاری : شاعر ، محقق و مترجم عارف نامی شیخ عبدالله پیاده میرزای بختیاری شاعر و عارف بزرگ بختیاری صلاحیت چهارمین شهردار منتخب شورای شهر مسجدسلیمان نیز مورد تایید قرار نگرفت گردنه زیبای چری در جوار زردکوه بختیاری چم سور و دره برکه در لالی امامزاده سید صالح مرغا در شهرستان ایذه روستای زیبا و پلکانی سرآقا سید در کوهرنگ آبشار آب سفید الیگودرز در قلب رشته کوه زاگرس غار یخی و بسیار زیبای چما در کوهرنگ جزیره زیبای کِوِشک در شهرستان اندیکا امامزاده محمد بن زید (ع) در گتوند اعتراض مردم چهارمحال و بختیاری به طرح های انتقال آب/هشدار مردم به مسئولان در خصوص تبعات انتقال آب آبشارهای زیبای شیوند در دل کوهستان های ایذه شهردار جدید لالی معارفه شد/احسان فرامرزی رسما شهردار لالی شد دانلود همه آهنگ های کوروش اسدپور دانلود همه آهنگ های مسعود بختیاری دانلود آلبوم دشت لاله غلامشاه قنبری اینجا چهارمحال و بختیاری است ؛ سرزمین سرچشمه‌های خشکیده! دشت زیبای لاله های واژگون در کوهرنگ گردشگاه تاریخی پیرغار فارسان زیبا و باطراوت مثل آبشار شیخ علی خان کوهرنگ دعوت ۶ کشتی‌گیر و یک مربی ایذه‌ای به اردوی تیم ملی نوجوانان ضرورت تعیین حقآبه سازه های جهانی آبی -تاریخی شوشتر اندیکا میزبان نخستین جشنواره موسیقی آوازهای حماسی بختیاری جذابیت های ساختاری در شعرهای یارمحمد اسدپور تبدیل فاجعه ریز گرد به جنگ اعصاب در خوزستان سازه های آبی تاریخی شهرستان شوشتر با افتخار از پشت کوه آمده ام

3
هم جواری تاریخ و طبیعت

گردشگاه تاریخی پیرغار فارسان

  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۲۴
گردشگاه تاریخی پیرغار فارسان

آبشار پیرغار از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی منطقه پیرغاربوده که یکی از زیباترین آبشارهای فصلی ایران و استان چهارمحال بختیاری است و به علت وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های این استان نسبت به استان‌های دیگر مدت زمان بیشتری جاری و در محیط طبیعی شگفت‌انگیزی واقع شده است. آبشار پیرغار نامش را از غاری آهکی و ناشناخته آن می‌گیرد. […]

آبشار پیرغار از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی منطقه پیرغاربوده که یکی از زیباترین آبشارهای فصلی ایران و استان چهارمحال بختیاری است و به علت وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های این استان نسبت به استان‌های دیگر مدت زمان بیشتری جاری و در محیط طبیعی شگفت‌انگیزی واقع شده است.

ابشار پیرغار

آبشار پیرغار نامش را از غاری آهکی و ناشناخته آن می‌گیرد. آبی که از آبشار پیرغار سرازیر می‌شود، کشتزارهای روستای ده چشمه را نیز سیراب می‌نماید. از مسیرهای ایجاد شده در کوه می‌توان با یک کوه‌پیمایی متوسط خود را به بالاترین نقطه آبشار و در ادامه مسیر با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسید.

ابشار

این منطقه به‌دلیل وجود آب فراوان، دارای درختان و طبیعت سرسبزی است که جذابیت طبیعی خاصی به منطقه داده است. همچنین گردشگاه پیرغار دارای هوایی بسیار تمیز و سرشار از اکسیژن است. زیبایی طبیعت این منطقه روح را نوازش می‌دهد.

طبیعت پیرغار

کتیبه مشروطیت

کتیبه‌های پیرغار بر روی قسمتی از کوهپایه رشته‌کوه زاگرس، روی تخته سنگی، سه سنگ نبشته به زبان فارسی کنده‌کاری شده است. این کتیبه‌ها که واقع در تفریحگاه پیرغار هستند، مربوط به دوره قاجاریه و عصر مظفری‌اند. کتیبه در چهار قسمت مجزا به سینه صخره‌ها و به ترتیب زمان وقایع از راست به چپ حجاری شده‌اند. کتیبه سوم تقریبا در حد فاصل و زیر دو کتیبه ابتدایی قرار گرفته که خود شامل دو بخش مجزا است. نوع خط کتیبه‌ها نستعلیق که گاه با شکسته آمیخته شده است. کتیبه ها در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شدند.

کتیبه یک

محتوای کتیبه‌ها سه کتیبه‌ای که در منطقه پیرغار وجود دارند، از زبان دو تن از شخصیت‌ها و رهبران تاثیرگذار در جنبش مشروطه‌خواهی یعنی سردار اسعد و سردار ظفر نوشته شده‌اند. محتوای کتیبه اول که به دستور سردار ظفر و از زبان وی نوشته شده است، ابتدا اشاره‌ای به اوضاع ایران در دوره مظفرالدین شاه و تقاضای مردم بر حکومت مشروطه و امضای حکم مشروطه توسط مظفرالدین شاه می‌کند.

سپس سردار ظفر که گوینده این متن است، اشاره به زمانی می‌کند که خودش و سردار اسعد در خارج از ایران حضور دارد که همزمان با استبداد محمدعلی شاه و تقاضای محمدعلی شاه از مردم بختیاری برای حمایت، وی توضیح می‌دهد که رهبران بختیاری از خارج از کشور برای مقابله با استبداد به مردم پیوستند. در بخش اول کتیبه به اوضاع کلی ایران اشاره شده و گفته شده که تبریز هرگز ساکت نشد و مردم رشت نیز به قیام پیوستند. ادامه متن کتیبه شامل شرح لشکرکشی سردار اسعد بختیاری به تهران و نقش طوایف بختیاری در فتح تهران است. سنگ نوشته مشروطیت پیر غار شرح فعالیت‌های مجاهدین چهارمحال و بختیاری برای مبارزه با استبداد محمدعلی شاهی است.

این سنگ نوشته علاوه بر شرح وقایع مربوط به فتح اصفهان و تهران و همراهی مجاهدان چهارمحال و بختیاری با نهضت مشروطه، جریان‌های فکری سیاسی و اجتماعی حاکم بر جنوب غربی ایران مقارن با اعاده مشروطه سقوط استبداد صغیر را نیز نشان می‌دهد و مشروطه‌خواهی بختیاری‌ها را نیز به تصویر می‌کشد. همچنین در کتیبه اشاره به جنگ با سالارالدوله و شکست دادن وی توسط بختیاری‌ها نیز شده است. در بخش پایانی کتیبه به روی کار آمدن احمدشاه و نایب بودن عضدالملک و رییس الوزرایی صمصام‌السلطنه نیز اشاره شده است. کتیبه با شرح حال کوتاهی از حکومت سردار ظفر بر شهرهای مختلف ایران به‌ویژه کرمان پایان می‌یابد.

کتیبه پیرغار سه

در کتیبه دوم که از زبان علیقلی خان سردار اسعد نوشته شده است، پس از ذکر دو بیت شعر، ابتدا به ذکر شجره‌نامه خاندان سردار اسعد پرداخته شده و سپس گزیده‌ای از آنچه بین طوایف بختیاری بر سر انتقال قدرت از ایلخانی به حاجی ایلخانی بیان شده و بعد از آن اشاراتی به قلمرو حکومت بختیاری ها شده است. محتوای کتیبه سوم نیز که در حدود دو خط است، ابتدا به ذکر تاریخ وفات سردار اسعد در سال ۱۳۳۶ هجری قمری اشاره دارد و سپس به حذف عناوین و القاب توسط رضاشاه در سال ۱۳۰۴ اشاره می‌کند. عملیات مرمت کتیبه‌های مشروطیت شامل دفع و حذف عوامل آسیب‌زا، دفع رطوبت، لایه‌برداری، حذف گل‌سنگ و آسیب‌های بیولوژیکی و منظری و خوانا سازی کتیبه‌های تاریخی در مجموعه گردشگری پیرغار در حال انجام است.

گردشگاه پیرغار نامش را از غاری می‌گیرد که در این منطقه است و عمری طولانی دارد. این غار از جنس آهک است و چندین چشمه جوشان از آن سرازیر می‌شود. اهالی روستای این منطقه به این غار با جنبه قداست احترام می‌نگرند.

به نظر می‌رسد دید مردم منطقه به این غار حالت نظرگاه دارد. وجود چشمه‌های اطراف این غار و نظرگاه دانستن آن توسط مردم، شاید دلیل بر این باشد که در گذشته‌های دور این محل زیارتگاه ایزدبانو آناهیتا بوده است. در پیرغار اهالی روستا و  بعضی اوقات، گردشگرانی که به تفریحگاه پیرغار می‌روند، در غاری که در این منطقه وجود دارد شمع روشن می‌کنند. روشن کردن شمع به‌ویژه در مناسبت‌هایی مثل عید نوروز بیشتر است. اهالی روستا قبل از تحویل سال شمع روشن کرده و سبزه‌های خود را نیز برای تبرک در غار قرار می‌دهند. به نظر می‌رسد اهالی روستا با این عمل، از طریق متبرک کردن سبزه‌های خود، داشتن سالی نیک و سلامت آرزو می‌کنند.

غار پیرغار

در کنار درب ورودی مجموعه تفریحی پیرغار یک بردشیر (شیر سنگی) قرار دارد که مربوط به دوره قاجاریه است.

به‌طور کلی گردشگاه «پیرغار» با چشمه پرآب، آبشار زیبا و درختان سرسبز در فصول مختلف سال به‌ویژه بهار و تابستان، گردشگران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جلب می‌کند. این منطقه در تابستان و بهار یکی از شلوغ‌ترین مراکز گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود و سالانه هزاران نفر به این منطقه سفر می‌کنند.

پیرغار

منطقه پیرغار به‌خاطر موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران به‌شمار می‌رود. مسافرانی که قصد سفر به منطقه تاریخی و گردشگری پیرغار را دارند، باید به شهرستان فارسان در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری است، سفر کنند. جاده این منطقه آسفالته بوده و این منطقه گردشگری از امکانات مختلف پارکینگ، رستوران و باغ گردشگری، فروشگاه و … نیز برخوردار است.

لینک کوتاه : https://bakhtiarikhabar.ir/?p=654

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0