لالی یکی از زیباترین و بکرترین شهرهای شمال خوزستان و منطقه زاگرس جنوبی است. این دشت کهن تنها به دلیل عدم راه های ارتباطی مناسب با شهرها و استان های همجوار، همچنان گمنام و ناشناخته مانده است.
این در حالی است که لالی می تواند پل ارتباطی بین لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری باشد. یکی از مسیرهایی که می تواند راه اصلی پاشنه زاگرس را هموار و این شهر بختیاری نشین را از بن بست دربیاورد جاده مسیر باباروزبهان و الیگودرز است.
منطقه زیارتی و سیاحتی باباروزبهان که با دارا بودن مکان های زیارتی و طبیعی بسیار دلنشین در کنار آبشارها و درختان گوناگون همواره یکی از زیباترین مقاصد گردشگران و دوستداران طبیعت در لالی و شهرهای دیگر بوده، سالیان سال است از جاده مناسبی برخوردار نیست.
این منطقه که علاوه بر باباروزبهان می تواند مسیر بسیار نزدیک و میانبری برای روستای زیارتی و زیبای احمد فداله هم باشد با نگاه و توجه ویژه مسئولان می تواند علاوه بر حضور گردشگران به رفع مشکلات جمعیت فراوان ساکن روستاهای این مسیر نیز کمک کند.
این مسیر اگر بیش از این مورد توجه قرار گیرد می تواند آغازی برای جاده لالی به الیگودرز باشد چرا که اصلاح این مسیر با بهسازی و ایجاد جاده مناسب تا بابا روزبهان می تواند مراحل بعدی آن را تا منطقه احمد فداله امتداد داد و با تخصیص اعتبارات ملی این جاده را که به نوعی یک جاده پدافند غیر عامل نیز محسوب می شود به شهرستان الیگودرز مرتبط کرد.
یکی از مهمترین مشکلاتی که بر سر راه این جاده قرار دارد ایرادات منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص قطع درختان در مسیر است که می توان با توجه به اهمیت احداث جاده در خدمات رسانی به مردم محروم این مناطق و همچنین دسترسی جدید در اتصال جنوب به شمال کشور و با برنامه ریزی در کاشت درختان جایگزین در تسریع احداث این جاده اقدام کرد.
یکی دیگر از دلایل موجهی که می توان برای احداث جاده احمدفداله روی آن تاکید کرد فاصله حدودا ۱۰ ساعته این روستا تا دزفول است که در صورت ایجاد جاده باباروزبهان به احمدفداله و بهسازی مسیر آن تا لالی این زمان به حدود ۱ ساعت کاهش پیدا کند.
هیچ کس مایل نیست که زیست بوم طبیعی و جغرافیای بکر سرزمین اش دستخوش آسیب های جدی شود اما فقر و فلاکت ده ها روستا و هزاران عشایر این منطقه که در بن بست مطلق هستند و بارها زن و فرزندشان به خاطر نیش یک عقرب، جان خود را از دست داده اند، هیچ بهانه ای را نمی پذیرد که مسئولین امر نسبت به ایجاده این جاده استراتژیک و حیاتی اقدام نکنند.
این در حالی است که شاهد ایجاد اتوبان های چند بانده در دیگر مناطق بکر و کوهستانی و جنگلی کشور هستیم اما به مناطق محروم و مظلوم عشایر بختیاری خوزستان که می رسیم هزار تبصره و تک ماده را بهانه می کنند تا از زیر بار مسئولیت انسانی و اجتماعی شان در قبال این مردم شانه خالی کنند.
جناب آقای رستمی، وزیر محترم راه و شهرسازی که از نزدیک با شما ملاقات داشتم و گفتید، یکی از افتخاراتم این است که روستا زاده و لر تبارم … امیدی به مسئولین استانم نیست که اگر می بود این همه سال، این طرح ضروری را رها نمی کردند، اکنون وقت غیرت شماست برای آستین بالا زدن جهت احداث جاده ای که می تواند چندین شهر و ده ها روستا را از بن بست خارج کند و باعث شود که هزاران نفر در شمال خوزستان به واسطه همین مسیر دسترسی به ابتدایی ترین امکانات رفاهی دست پیدا کنند . اگر روستا زاده ای و درد این قشر را لمس کرده ای، ناامیدم نکن، بسم الله .