• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

آخرین خبرها

اجرای طر‌های آبرسانی در ۶۰۹ روستای خوزستان/حفر دو چاه در شهرهای اندیکا و لالی ضرورت مرمت قلعه تاریخی لیت در اندیکا/قلعه ای با قدمت فراوان در انتظار نگاه مسئولان ۲۴۰۰ راس گوسفند در استان چهارمحال و بختیاری در اثر وقوع سیل تلف شدند توافقات فامیلی برای تغییر آیین های عزاداری/چالشی برای اصلاح رسوم محلی بختیاری اندیکا یعنی آخر محرومیت/ بهانه‌ها برای ساخت بیمارستان در اندیکا کنار گذاشته شود روایتی ازفداکاری معلمان عشایر در خوزستان/گذر از دل کوه برای رسیدن به کلاس درس فوت دو کودک ۵ و ۸ ساله بر اثر ریزش آوار ساختمان مسکونی در روستای دهنو کوهرنگ دست‌درازی آفت جوانه‌خوار بلوط به جنگل‌ های زیبای زاگرس/تامین اعتبار نشود، نفس زمین می‌بُرَد اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای آوازهای حماسی بختیاری در اندیکا برگزار شد جاده بین شهری لالی به الیگودرز،خاری مانده در پاشنه مردم زاگرس فقدان گفتمان در خوزستان بیداد می کند تنگه مخوف و ترسناک دوزویل در لالی یوسف داوودی ازمدیر عاملی پتروشیمی مسجد سلیمان برکنارشد/سعید آتشباری مدیرعامل شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان شد پتروپالایش بختیاری را جدی بگیریم حفر «تونل گلاب»؛ مساوی با مرگ خاموش زاینده‌رود / کوچ اجباری مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح پژمان بختیاری : شاعر ، محقق و مترجم عارف نامی شیخ عبدالله پیاده میرزای بختیاری شاعر و عارف بزرگ بختیاری صلاحیت چهارمین شهردار منتخب شورای شهر مسجدسلیمان نیز مورد تایید قرار نگرفت گردنه زیبای چری در جوار زردکوه بختیاری چم سور و دره برکه در لالی امامزاده سید صالح مرغا در شهرستان ایذه روستای زیبا و پلکانی سرآقا سید در کوهرنگ آبشار آب سفید الیگودرز در قلب رشته کوه زاگرس غار یخی و بسیار زیبای چما در کوهرنگ جزیره زیبای کِوِشک در شهرستان اندیکا امامزاده محمد بن زید (ع) در گتوند اعتراض مردم چهارمحال و بختیاری به طرح های انتقال آب/هشدار مردم به مسئولان در خصوص تبعات انتقال آب آبشارهای زیبای شیوند در دل کوهستان های ایذه شهردار جدید لالی معارفه شد/احسان فرامرزی رسما شهردار لالی شد دانلود همه آهنگ های کوروش اسدپور دانلود همه آهنگ های مسعود بختیاری دانلود آلبوم دشت لاله غلامشاه قنبری اینجا چهارمحال و بختیاری است ؛ سرزمین سرچشمه‌های خشکیده! دشت زیبای لاله های واژگون در کوهرنگ گردشگاه تاریخی پیرغار فارسان زیبا و باطراوت مثل آبشار شیخ علی خان کوهرنگ دعوت ۶ کشتی‌گیر و یک مربی ایذه‌ای به اردوی تیم ملی نوجوانان ضرورت تعیین حقآبه سازه های جهانی آبی -تاریخی شوشتر اندیکا میزبان نخستین جشنواره موسیقی آوازهای حماسی بختیاری جذابیت های ساختاری در شعرهای یارمحمد اسدپور تبدیل فاجعه ریز گرد به جنگ اعصاب در خوزستان سازه های آبی تاریخی شهرستان شوشتر با افتخار از پشت کوه آمده ام

10

جاده بین شهری لالی به الیگودرز،خاری مانده در پاشنه مردم زاگرس

  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
جاده بین شهری لالی به الیگودرز،خاری مانده در پاشنه مردم زاگرس

لالی یکی از زیباترین و بکرترین شهرهای شمال خوزستان و منطقه زاگرس جنوبی است. این دشت کهن تنها به دلیل عدم راه های ارتباطی مناسب با شهرها و استان های همجوار، همچنان گمنام و ناشناخته مانده است. این در حالی است که لالی می تواند پل ارتباطی بین لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری باشد. […]

لالی یکی از زیباترین و بکرترین شهرهای شمال خوزستان و منطقه زاگرس جنوبی است. این دشت کهن تنها به دلیل عدم راه های ارتباطی مناسب با شهرها و استان های همجوار، همچنان گمنام و ناشناخته مانده است.

این در حالی است که لالی می تواند پل ارتباطی بین لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری باشد. یکی از مسیرهایی که می تواند راه اصلی پاشنه زاگرس را هموار و این شهر بختیاری نشین را از بن بست دربیاورد جاده مسیر باباروزبهان و الیگودرز است.

منطقه زیارتی و سیاحتی باباروزبهان که با دارا بودن مکان های زیارتی و طبیعی بسیار دلنشین در کنار آبشارها و درختان گوناگون همواره یکی از زیباترین مقاصد گردشگران و دوستداران طبیعت در لالی و شهرهای دیگر بوده، سالیان سال است از جاده مناسبی برخوردار نیست.

این منطقه که علاوه بر باباروزبهان می تواند مسیر بسیار نزدیک و میانبری برای روستای زیارتی و زیبای احمد فداله هم باشد با نگاه و توجه ویژه مسئولان می تواند علاوه بر حضور گردشگران به رفع مشکلات جمعیت فراوان ساکن روستاهای این مسیر نیز کمک کند.

این مسیر اگر بیش از این مورد توجه قرار گیرد می تواند آغازی برای جاده لالی به الیگودرز باشد چرا که اصلاح این مسیر با بهسازی و ایجاد جاده مناسب تا بابا روزبهان می تواند مراحل بعدی آن را تا منطقه احمد فداله امتداد داد و با تخصیص اعتبارات ملی این جاده را که به نوعی یک جاده پدافند غیر عامل نیز محسوب می شود به شهرستان الیگودرز مرتبط کرد.

یکی از مهمترین مشکلاتی که بر سر راه این جاده قرار دارد ایرادات منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص قطع درختان در مسیر است که می توان با توجه به اهمیت احداث جاده در خدمات رسانی به مردم محروم این مناطق و همچنین دسترسی جدید در اتصال جنوب به شمال کشور و با برنامه ریزی در کاشت درختان جایگزین در تسریع احداث این جاده اقدام کرد.

یکی دیگر از دلایل موجهی که می توان برای احداث جاده احمدفداله روی آن تاکید کرد فاصله حدودا ۱۰ ساعته این روستا تا دزفول است که در صورت ایجاد جاده باباروزبهان به احمدفداله و بهسازی مسیر آن تا لالی این زمان به حدود ۱ ساعت کاهش پیدا کند.

هیچ کس مایل نیست که زیست بوم طبیعی و جغرافیای بکر سرزمین اش دستخوش آسیب های جدی شود اما فقر و فلاکت ده ها روستا و هزاران عشایر این منطقه که در بن بست مطلق هستند و بارها زن و فرزندشان به خاطر نیش یک عقرب، جان خود را از دست داده اند، هیچ بهانه ای را نمی پذیرد که مسئولین امر نسبت به ایجاده این جاده استراتژیک و حیاتی اقدام نکنند.

این در حالی است که شاهد ایجاد اتوبان های چند بانده در دیگر مناطق بکر و کوهستانی و جنگلی کشور هستیم اما به مناطق محروم و مظلوم عشایر بختیاری خوزستان که می رسیم هزار تبصره و تک ماده را بهانه می کنند تا از زیر بار مسئولیت انسانی و اجتماعی شان در قبال این مردم شانه خالی کنند.

جناب آقای رستمی، وزیر محترم راه و شهرسازی که از نزدیک با شما ملاقات داشتم و گفتید، یکی از افتخاراتم این است که روستا زاده و لر تبارم … امیدی به مسئولین استانم نیست که اگر می بود این همه سال، این طرح ضروری را رها نمی کردند، اکنون وقت غیرت شماست برای آستین بالا زدن جهت احداث جاده ای که می تواند چندین شهر و ده ها روستا را از بن بست خارج کند و باعث شود که هزاران نفر در شمال خوزستان به واسطه همین مسیر دسترسی به ابتدایی ترین امکانات رفاهی دست پیدا کنند . اگر روستا زاده ای و درد این قشر را لمس کرده ای، ناامیدم نکن، بسم الله .

لینک کوتاه : https://bakhtiarikhabar.ir/?p=799

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0