• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

آخرین خبرها

اجرای طر‌های آبرسانی در ۶۰۹ روستای خوزستان/حفر دو چاه در شهرهای اندیکا و لالی ضرورت مرمت قلعه تاریخی لیت در اندیکا/قلعه ای با قدمت فراوان در انتظار نگاه مسئولان ۲۴۰۰ راس گوسفند در استان چهارمحال و بختیاری در اثر وقوع سیل تلف شدند توافقات فامیلی برای تغییر آیین های عزاداری/چالشی برای اصلاح رسوم محلی بختیاری اندیکا یعنی آخر محرومیت/ بهانه‌ها برای ساخت بیمارستان در اندیکا کنار گذاشته شود روایتی ازفداکاری معلمان عشایر در خوزستان/گذر از دل کوه برای رسیدن به کلاس درس فوت دو کودک ۵ و ۸ ساله بر اثر ریزش آوار ساختمان مسکونی در روستای دهنو کوهرنگ دست‌درازی آفت جوانه‌خوار بلوط به جنگل‌ های زیبای زاگرس/تامین اعتبار نشود، نفس زمین می‌بُرَد اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای آوازهای حماسی بختیاری در اندیکا برگزار شد جاده بین شهری لالی به الیگودرز،خاری مانده در پاشنه مردم زاگرس فقدان گفتمان در خوزستان بیداد می کند تنگه مخوف و ترسناک دوزویل در لالی یوسف داوودی ازمدیر عاملی پتروشیمی مسجد سلیمان برکنارشد/سعید آتشباری مدیرعامل شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان شد پتروپالایش بختیاری را جدی بگیریم حفر «تونل گلاب»؛ مساوی با مرگ خاموش زاینده‌رود / کوچ اجباری مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح پژمان بختیاری : شاعر ، محقق و مترجم عارف نامی شیخ عبدالله پیاده میرزای بختیاری شاعر و عارف بزرگ بختیاری صلاحیت چهارمین شهردار منتخب شورای شهر مسجدسلیمان نیز مورد تایید قرار نگرفت گردنه زیبای چری در جوار زردکوه بختیاری چم سور و دره برکه در لالی امامزاده سید صالح مرغا در شهرستان ایذه روستای زیبا و پلکانی سرآقا سید در کوهرنگ آبشار آب سفید الیگودرز در قلب رشته کوه زاگرس غار یخی و بسیار زیبای چما در کوهرنگ جزیره زیبای کِوِشک در شهرستان اندیکا امامزاده محمد بن زید (ع) در گتوند اعتراض مردم چهارمحال و بختیاری به طرح های انتقال آب/هشدار مردم به مسئولان در خصوص تبعات انتقال آب آبشارهای زیبای شیوند در دل کوهستان های ایذه شهردار جدید لالی معارفه شد/احسان فرامرزی رسما شهردار لالی شد دانلود همه آهنگ های کوروش اسدپور دانلود همه آهنگ های مسعود بختیاری دانلود آلبوم دشت لاله غلامشاه قنبری اینجا چهارمحال و بختیاری است ؛ سرزمین سرچشمه‌های خشکیده! دشت زیبای لاله های واژگون در کوهرنگ گردشگاه تاریخی پیرغار فارسان زیبا و باطراوت مثل آبشار شیخ علی خان کوهرنگ دعوت ۶ کشتی‌گیر و یک مربی ایذه‌ای به اردوی تیم ملی نوجوانان ضرورت تعیین حقآبه سازه های جهانی آبی -تاریخی شوشتر اندیکا میزبان نخستین جشنواره موسیقی آوازهای حماسی بختیاری جذابیت های ساختاری در شعرهای یارمحمد اسدپور تبدیل فاجعه ریز گرد به جنگ اعصاب در خوزستان سازه های آبی تاریخی شهرستان شوشتر با افتخار از پشت کوه آمده ام

2

تبدیل فاجعه ریز گرد به جنگ اعصاب در خوزستان

  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۲۶
تبدیل فاجعه ریز گرد به جنگ اعصاب در خوزستان

در این ‎یادداشت بخوانید چگونه می توان علاوه بر سلامتی، اعصابِ مردم ‎خوزستان را هم به فنا داد:۱) دوروزِ پشتِ سرِهم ‎گردوخاک پدیده جوی غالب کل استان و حتی کشور میشود. البته اگر از ادغامِ گرمای هوای خوزستان، ماه مبارک ‎رمضان و ‎کرونا و بازگشایی مدارس  فاکتور بگیریم. ‏۲) استان های ‎خراسان رضوی (شرق کشور) […]

در این ‎یادداشت بخوانید چگونه می توان علاوه بر سلامتی، اعصابِ مردم ‎خوزستان را هم به فنا داد:
۱) دوروزِ پشتِ سرِهم ‎گردوخاک پدیده جوی غالب کل استان و حتی کشور میشود. البته اگر از ادغامِ گرمای هوای خوزستان، ماه مبارک ‎رمضان و ‎کرونا و بازگشایی مدارس  فاکتور بگیریم. ‏
۲) استان های ‎خراسان رضوی (شرق کشور) ‎کردستان (غربی کشور) ‎البرز (مرکز کشور) و ‎لرستان (همجوار ‎خورستان) مدارس و ادارات را تعطیل میکنند. احتمالا چون سلامتی شهروندانشان را جدی می گیرند.
۳) ستاد بحران استان خوزستان که در چنین مواقعی وظیفه ی بررسی و اعلام تعطیلی را دارد، روز اول را بدون ‏هیچ واکنش و اطلاعیه ی خاصی میان سردرگمی و پرسش های مکرر مردم طی می کند. 

۴) روز دوم میشود. اطلاعات میزان گردوخاک چندشهر در سامانه آنلاین بروز رسانی نمیشود. اما خاک هنوز پدیده غالب است. مردم تا شب همچنان سردرگم، منتظر و این بار مستاصل از گذراندن یک روز خاکی دیگر برای برنامه ی کاری ‏فردا هستند.
۵) استانداری استان خوزستان بعد از ساعت یازده شب اعلام میکند برای فردا فقط مدارس مقطع ابتدایی و پیش دبستانی ها تعطیل هستند. و بقیه مقاطع و دانشگاه ها و ادارات با تاخیر دو ساعته کار خود را آغاز کنند.
۶) خودِ این اطلاعیه علاوه بر اینکه مشخص نشد چرا اینقدر دیر روی خروجیِ  ‏سایت استانداری قرار گرفته، کلی هم ابهام داشت که تاپایان شب دائم در فضای مجازی تکمیل و اصلاح میشد.
۷) مثل: دوساعت تاخیر یعنی دقیقا چه ساعتی؟ ریه و سلامت دانش آموز کلاس هفتم و هشتم چه فرقی با کلاس شیشم و پنجم داره؟ شیفت بعدظهریا چی؟ اونی که کار اداری داره، فردا بره اداره یانه؟ من شهرستانم، فردا برم دانشگاه؟ استاد و بقیه همکلاسیا میان؟ اگه کسی بیماری تنفسی داره بعد از ساعت ده میتونه بره دنبال کارش؟ 
8) با تمام این تفاسیر صبح میشود. دانش آموزان متوسطه، دانشجویان و کارمندان با تاخیر به محل کار می روند در حالی همچنان گردو خاک پدیده غالب جوی خوزستان است. ‏و متعجب که چرا تعطیلشان نکردند. بخش های غیر اداری و غیردولتی هم کلا در معادلات سلامتی و گردوخاک به حساب نمی آیند که در این باره تردیدی داشته باشند. احتمالا چون ریه شان فرق میکند.
۹) ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح، وقتی همه به محل کار یا تحصیل رسیده اند یا در حال رسیدن اند اعلام میشود که ‏بعلت استمرار گردوخاک حالا!!! تمام مدارس و ادارات و دانشگاه ها تعطیل هستند. اطلاعیه ای که قطعاً ساعت یا دقایقی بعد بدست مخاطبش میرسد.‏بعلت استمرار گردوخاک حالا!!! تمام مدارس و ادارات و دانشگاه ها تعطیل هستند. اطلاعیه ای که قطعاً ساعت یا دقایقی بعد بدست مخاطبش میرسد.
۱۰) کارمندی که سرکار رفته، ارباب رجوعی که به اداره مراجعه کرده، دانش آموز و معلمی که به مدرسه رفته، دانشجویی که خودرا به دانشگاه رسانده‌ و هرکسی ‏هرطوری با اینها ارتباط داشته از سرویس گرفته تا والدین و فرزند و همکار همه تاحد امکان خاک را نوش جان کردند با این تفاوت که دیگر اعصاب هم ندارند. با یک تیر دو نشان 
11) بازگشتن دانش آموزان اما فاجعه ای جداست. حسابی که ریه هایشان پُرشد، سرویسی که دیگر برنمیگردد‌، والدینی که ممکن است ‏در خانه نباشد، دانش آموزی که در مسیر و زمان تلف شده ی مدرسه و خانه فرصت شیطنت دارد و مدیر یا معلمی که باید از سلامت دانش آموزانش تا منزل مطمین شود.
۱۲) وضعیت ادارات که کمدی جالبی ست. کارمندی که تازه رسیده با ارباب رجوعی که در اتاق یا سالن یا پشت در منتظر است مواجه میشود و ‏همینکه میخواهند بسم الله کنند خبر میرسد تعطیل است. تاسف بار است وضعیتِ التماس یا تهدید ارباب رجوع برای انجام کارش و امتناع کارمند. آنهم هردو بازبان روزه، ریه ی خاکی، ترس کرونا و تحمل گرما در حالی که تلفن هردو زنگ میخورد که باید به فکر بازگشت فرزندانشان از مدرسه یادانشگاه هم باشند.
۱۳) واینها تنها درحالی ست که این رفت و آمدها و بی برنامه گی ها به حادثه ای، تصادفی، عودِ بیماریی یا حتی درگیری لفظی و فیزیکی نینجامد. که نتایجش غیر قابل پیش بینی ست. بحران عصبی ایجاد شده انکار ناپذیر است. چیزی که میشد با برنامه ریزی درست، علم و پیش بینی عواقبش را به حداقل رساند.
۱۴) آری، اینگونه است که میتوان از بحران، یک فاجعه ساخت و علاوه بر سلامت، اعصاب و روان مردم را هم گروگان کرد. بالاخره استانداری که هم “ویژه” باشد هم سابقه وزارت داشته باشد غنیمت است. ستاد بحرانش که معجزه است. کلا مدیریت استان یک شکست قبل از جنگ است.

لینک کوتاه : https://bakhtiarikhabar.ir/?p=634

برچسب ها

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0