• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

آخرین خبرها

اجرای طر‌های آبرسانی در ۶۰۹ روستای خوزستان/حفر دو چاه در شهرهای اندیکا و لالی ضرورت مرمت قلعه تاریخی لیت در اندیکا/قلعه ای با قدمت فراوان در انتظار نگاه مسئولان ۲۴۰۰ راس گوسفند در استان چهارمحال و بختیاری در اثر وقوع سیل تلف شدند توافقات فامیلی برای تغییر آیین های عزاداری/چالشی برای اصلاح رسوم محلی بختیاری اندیکا یعنی آخر محرومیت/ بهانه‌ها برای ساخت بیمارستان در اندیکا کنار گذاشته شود روایتی ازفداکاری معلمان عشایر در خوزستان/گذر از دل کوه برای رسیدن به کلاس درس فوت دو کودک ۵ و ۸ ساله بر اثر ریزش آوار ساختمان مسکونی در روستای دهنو کوهرنگ دست‌درازی آفت جوانه‌خوار بلوط به جنگل‌ های زیبای زاگرس/تامین اعتبار نشود، نفس زمین می‌بُرَد اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای آوازهای حماسی بختیاری در اندیکا برگزار شد جاده بین شهری لالی به الیگودرز،خاری مانده در پاشنه مردم زاگرس فقدان گفتمان در خوزستان بیداد می کند تنگه مخوف و ترسناک دوزویل در لالی یوسف داوودی ازمدیر عاملی پتروشیمی مسجد سلیمان برکنارشد/سعید آتشباری مدیرعامل شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان شد پتروپالایش بختیاری را جدی بگیریم حفر «تونل گلاب»؛ مساوی با مرگ خاموش زاینده‌رود / کوچ اجباری مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای طرح پژمان بختیاری : شاعر ، محقق و مترجم عارف نامی شیخ عبدالله پیاده میرزای بختیاری شاعر و عارف بزرگ بختیاری صلاحیت چهارمین شهردار منتخب شورای شهر مسجدسلیمان نیز مورد تایید قرار نگرفت گردنه زیبای چری در جوار زردکوه بختیاری چم سور و دره برکه در لالی امامزاده سید صالح مرغا در شهرستان ایذه روستای زیبا و پلکانی سرآقا سید در کوهرنگ آبشار آب سفید الیگودرز در قلب رشته کوه زاگرس غار یخی و بسیار زیبای چما در کوهرنگ جزیره زیبای کِوِشک در شهرستان اندیکا امامزاده محمد بن زید (ع) در گتوند اعتراض مردم چهارمحال و بختیاری به طرح های انتقال آب/هشدار مردم به مسئولان در خصوص تبعات انتقال آب آبشارهای زیبای شیوند در دل کوهستان های ایذه شهردار جدید لالی معارفه شد/احسان فرامرزی رسما شهردار لالی شد دانلود همه آهنگ های کوروش اسدپور دانلود همه آهنگ های مسعود بختیاری دانلود آلبوم دشت لاله غلامشاه قنبری اینجا چهارمحال و بختیاری است ؛ سرزمین سرچشمه‌های خشکیده! دشت زیبای لاله های واژگون در کوهرنگ گردشگاه تاریخی پیرغار فارسان زیبا و باطراوت مثل آبشار شیخ علی خان کوهرنگ دعوت ۶ کشتی‌گیر و یک مربی ایذه‌ای به اردوی تیم ملی نوجوانان ضرورت تعیین حقآبه سازه های جهانی آبی -تاریخی شوشتر اندیکا میزبان نخستین جشنواره موسیقی آوازهای حماسی بختیاری جذابیت های ساختاری در شعرهای یارمحمد اسدپور تبدیل فاجعه ریز گرد به جنگ اعصاب در خوزستان سازه های آبی تاریخی شهرستان شوشتر با افتخار از پشت کوه آمده ام

1

جذابیت های ساختاری در شعرهای یارمحمد اسدپور

  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۲۹
جذابیت های ساختاری در شعرهای یارمحمد اسدپور
یارمحمد اسدپور تنها یادگار قریب شعر ناب،که تا آخرین لحظه های زندگی جزو مدافعان اصلی این وضعیت ادبی بود که به واسطه ی حس های نوستالژیک خود واقعیت ها را به درستی معنا می کرد و با تاکید بر تجربه گرایی شعر را پیش می برد.

یارمحمد اسدپور تنها یادگار قریب شعر ناب،که تا آخرین لحظه های زندگی جزو مدافعان اصلی این وضعیت ادبی بود که به واسطه ی حس های نوستالژیک خود واقعیت ها را به درستی معنا می کرد و با تاکید بر تجربه گرایی شعر را پیش می برد. بگذار مهربانتر از یاد روم که اینجا در کنار خاموشی من هزار ناله ی غمگین می روید از گلو یارمحمد اسدپور (متولد ۱۴۰۱_ ۱۳۳۰ مسجد سلیمان) از شاعران پیشکسوت موج ناب است. بدون اغراق بیش‌ترین بازتاب فکری شعر موج ناب مدیون مقالات و مصاحبه‌های اسدپور و سیروس رادمنش است. که تا آخرین لحظه های زندگی جزو مدافعان اصلی این وضعیت ادبی بودند. که اگر همت این دو نبود شعرهای خیلی از شاعران به رسانه ها راه نمی یافت. سال ۵۶ منوچهر آتشی در مجله ی تماشا بر آثار چند تن از شاعران مسجدسلیمان شعر ناب نامگذاری کرد. که یکی از آنها یارمحمد اسدپور بود. پذیرفتم هیچ بهار اردیبهشت هیجده سالگی م را نخواهد داشت اگر نتوانم اوج شکوفه و نارنج را بنگرم از پشت آخرین بهار سقوط خواهم کرد. یارمحمد اسدپور تنها یادگار قریب شعر ناب،هم چنان بر این جریان وفادار مانده است. این روایتگر دغدغه های اجتماعی و فردی، در پرداخت به مفاهیم «طبیعت ـ انسان» به راهی غیر از هم نسلان خود رفت. اگر چه شاعران ناب در برخورد با جهان هستی نگاه های متفاوتی داشتند، اما اسدپور مفاهیم کشف نشده هستی را به تصویر کشانده است. به واسطه ی حس های نوستالژیک واقعیت ها را به درستی معنا می کند. با تاکید بر تجربه گرایی شعر را پیش می برد، و با ذهن نو اندیش از درون مایه های «عشق ـ مرگ» می گوید. در اشعار یارمحمد اسدپور( بر سینه سنگ ها، بر سنگ ها نام ها۱۳۶۰، مکاشفه در باغ سوکیاس ۱۳۹۱،این گلو تاریک از صدای دنیاست۱۳۹۴)مشابهت هایی بین ساختار روایی مشهود است، که نشان ارتباط حسی و مفصل بندی بین سطرها و بندها دارد. شعرهای یارمحمد اسدپور ویژگی های منحصر به فردی دارند: نخست: ساختار مندی شعرها جذابیت معنایی و موضوعی خاصی را به ذهن مخاطب متبادر می کند، و چند زمان غیر متوالی در تصویرگری ها تکرار می شود. دوم: شعرهای کوتاه شکل دیگری از ساختار زبانی را نشان می دهند. در این راستا جزیی نگری جایگزین کلی نگری است، و تردید بین دو فضای عینیت و ذهنیت نشان از شنخات جهان استعاره ها است. سوم: ایجازهای کلامی در ساختاری باورمند شکل می گیرد.تصاویر روایی مبنی بر آشنایی زدایی های معنایی است، که این هست مندی ها در مداری حسی ـ مفهومی می چرخند. چهارم: کشف لحظه های شاعرانه سبب همذات پنداری می شود. البته این کشف و شهودها محدود به زمان و مکان خاصی است. پنجم: تقابل و تناقض ها جذابیت معنایی به ذهن مخاطب متبادر می کند، که در این مفاهیم هستی شناسانه فرایندهای حسی برایند بیشتری دارند. بر سنگ ها چه نوشته اند که سینه ها این سان می سوزد از خواندن آن؟ شعر اسدپور صدای زمان خود است. طی این سال‌ها راه بر عبور معنا گشوده، و ظرفیت های قابل تاملی به زبان ساختاری اضافه کرده است.

  • نویسنده : سریا داودی حموله
لینک کوتاه : https://bakhtiarikhabar.ir/?p=637

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0